Met plek 3 is FrieslandCampina het hoogst genoteerde voedingsmiddelenbedrijf in de Top 30 van bedrijven in Nederland met de beste reputatie; boven bedrijven zoals Heineken (5) en Unilever (22) en retailers zoals Jumbo (9) en AholdDelhaize (10). Vorig jaar eindigde FrieslandCampina op de vierde plaats in de top 30.
Enorm belangrijk
‘Als producent van bekende consumenten-merkartikelen is een sterke reputatie enorm belangrijk voor ons’, zegt directeur corporate communicatie John-Paul Schuirink. ‘Onderzoek laat zien dat bedrijven met een sterke reputatie daar voordeel van hebben in onder andere het aantrekken van personeel en kapitaal, maar ook dat mensen vaker een product kopen van een bedrijf met een goede reputatie en deze producten ook eerder aan anderen aanbevelen. En dat een bedrijf met een sterke reputatie ook meer crisisbestendig is.’
15.000 melkveehouders
Schuirink vervolgt: ‘De reputatie van FrieslandCampina bepalen we samen, zo’n 15.000 leden-melkveehouders en bijna 22.000 medewerkers. Deze mooie nummer-3 positie, als hoogst genoteerd voedingsmiddelenbedrijf, is dus een groot compliment voor ons allemaal en een aanmoediging om door te blijven gaan met de verduurzaming en het toekomstbestendig maken van onze mooie coöperatie en onderneming.’
Zeven criteria
RepTrak maakt bij de vaststelling van de Top 30 gebruik van het reputatiemodel van professor Cees van Riel (emeritus hoogleraar communicatie van de Erasmus Universiteit in Rotterdam). Dit werkt met zeven criteria waarop een organisatie beoordeeld wordt door een algemeen, geïnformeerd publiek: producten en diensten, innovatie, leiderschap, maatschappelijk gedrag, bestuursstijl, werkgeverschap en resultaten.