Lees verder
Met een aantal vernieuwingen heeft Plantion in 2021 belangrijke eerste stappen richting de toekomst gezet. Plantion wil met een innovatief dienstenpakket klanten en aanvoerders op een breed front ontzorgen en koppelt daaraan de ambitie om jaarlijks 10 procent te groeien in omzet en volume.

Vernieuwen

Onder de noemer ‘vernieuwen’ introduceerden ze in 2021 een livestream met videobeelden vanuit de afmijnzaal. KOA-kopers kunnen het veilproces hierdoor echt beleven en gerichter kopen. Dit effect werd nog eens versterkt door de komst van een innovatief led-scherm waarop de klokken, maar ook beelden van de te veilen producten en bedrijfspresentaties van aanvoerders haarscherp worden vertoond. Het maakt duidelijk dat Plantion gelooft en investeert in de combinatie fysiek-digitaal.

De vernieuwingen beperkten zich niet tot de afmijnzaal. Op diverse afdelingen werden nieuwe medewerkers verwelkomd. Er werd een volgende versie van de webshop (Plantion Digitale Marktplaats) gelanceerd. Plantion introduceerde een volledig nieuwe corporate website.

Plantion vond een nieuwe partner in Garden Retail Service (GRS), als voorkeursleverancier. GRS is een inkooporganisatie voor ruim 150 tuincentra in Nederland en België. En met de vakbond AVV werd een cao-akkoord bereikt.

Verbinden

In het kader van ‘verbinden’ organiseerde Plantion voor het eerst regiobijeenkomsten voor aanvoerders. Het doel hiervan is om de betrokkenheid van leden, gastleden en overige aanvoerders bij Plantion te vergroten. Vanwege corona gingen enkele geplande bijeenkomsten in de laatste maanden van het jaar niet door. Deze worden in 2022 ‘ingehaald’.

Met de Commissie van de Handel en Groothandelscentrum Plantion is in 2021 op een goede en prettige manier samengewerkt.

Om een brug te slaan naar de nieuwe generatie nam Plantion ook het initiatief voor een Raad van de Toekomst. De Raad bestaat uit een twintigtal jonge medewerkers, aanvoerders en klanten en zal Plantion de komende jaren adviseren over het beleid van de toekomst.

Inspireren

Om klanten te ‘inspireren’ voor speciale verkoopdagen ontwikkelde Plantion promotiepakketten met thematische bloemenkaartjes en mooie content voor social media. Plantion organiseerde samen met VBW een aantal livestream-workshops en was gastheer van de VBW Flowercup en het NK bloemschikken voor junioren. Ook waren er door het jaar heen inspirerende productpresentaties, met als hoogtepunt een ‘Meet & Greet’ met twaalf Nederlandse rozentelers. De ‘koopavond XL’ in samenwerking met Groothandelscentrum Plantion vormde in november een passend en inspirerend slot van het jaar.

Omzetverwachting 2022

Voor 2022 verwacht Plantion een omzetgroei van 10 procent, rekening houdend met onzekerheid over het productenaanbod. Ze verwachten een sterke toename van het gebruik van onze digitale diensten Kopen Op Afstand, Klok Voorverkoop en de webshop (Plantion Digitale Marktplaats), in combinatie met de Plantion bezorgdienst.

Investeringen

De groeiambitie wordt in 2022 kracht bijgezet door een acquisitieplan, gericht op meer besteding door bestaande klanten en het interesseren van nieuwe partijen. Er wordt in 2022 in logistieke services die meer toegevoegde waarde bieden geïnvesteerd, zoals transport, ompak- en stickeractiviteiten. Diverse ICT-systemen worden vernieuwd waarbij het gebruik van moderne communicatiemiddelen verder wordt uitgebouwd. Plantion onderzoekt ook de mogelijkheden voor mechanisering van de distributie met bijvoorbeeld een sorteersysteem. Klanten worden geïnspireerd en ondersteund in hun lokale marketing, onder meer via het platform Taste the Green en met promotiepakketten rond bijzondere dagen.