Lees verder
Op woensdag 15 januari 2020 introduceert Plantion het platform Taste the Green, een app en website met heel veel bloemen- en planteninspiratie voor consumenten. Het platform omvat blogs en vlogs over producten van bloemisten en tuincentra die bij Plantion inkopen. Uniek aan het concept is de koppeling van bloemisten aan influencers in een afgeschermd gedeelte van het platform. Taste the Green is te bezoeken via www.tastethegreen.nl, de app is binnenkort te downloaden in de App Store of Google Play Store. Zie ook deze promotievideo: https://vimeo.com/384932982

Met Taste the Green haakt Plantion in op de snel toenemende online oriëntatie en besteding van consumenten. Mensen kopen steeds vaker op basis van emotie en het is de kunst om daarop in te spelen. In de cosmeticawereld doet een merk als Rituals dat erg goed: het dompelt consumenten onder in ‘een 360 graden beleving’, met online beïnvloeding en een aansprekend verhaal op de winkelvloer. Plantion is op zoek gegaan naar een sierteeltconcept dat aan deze nieuwe wetten voldoet, met Taste the Green als resultaat. Het platform helpt bloemisten hun consumenten te beïnvloeden en verleiden tot aankopen in hun winkel.

Consument ziet inspirerende blogs

Voor bloemen-, planten- en interieurliefhebbers is Taste the Green een ‘snoepwinkel’. Bezoekers van de app of website kunnen verschillende categorieën aanklikken waaronder bohemian, modern, scandinavian en urban. Elke categorie bevat inspirerende blogs over bloemen en planten binnen het thema. De blogs worden geschreven door influencers op het gebied van interieur en groen. De bloggers hebben vele duizenden volgers op Facebook of Instagram en worden als invloedrijk gezien.

Platform koppelt bloemist en influencer

Met Taste the Green biedt Plantion haar kopers de mogelijkheid om specifieke producten op een aansprekende manier in de spotlight te zetten. In een afgeschermd gedeelte van het platform, de Green Market genaamd, plaatst de bloemist de betreffende bloemen of planten. De influencers zien de producten en kunnen aangeven daarover een blog te willen schijven of een vlog te willen maken. Als dat zo is, neemt de influencer contact op met de bloemist en komt langs om het product op te halen. De blog of vlog verschijnt op Taste the Green en wordt daarnaast ook gezien via de sociale kanalen van de influencer.

Focus op de bloemist

Met het online platform Taste the Green wil Plantion haar inkopende klanten (bloemisten en tuincentra) in staat stellen goed in te spelen op het veranderende koopgedrag van huidige en toekomstige generaties consumenten. In dit kader organiseert Plantion sinds 2016 ook social media-cursussen. Een en ander past in de ambitie van Plantion om in 2025 een toonaangevende marktplaats te zijn voor bloemisten en vakhandel in West-Europa.

Plantion

Plantion is een complete, inspirerende en verbindende marktplaats voor kwekers en sierteeltdetaillisten. Met 148 medewerkers creëert Plantion optimale afzetmogelijkheden voor producten van haar aanvoerders. Plantion combineert onder één dak een klokveiling (dagverse bloemen en planten), een groencentrum (boomkwekerijproducten) en een groothandelscentrum (bloemen, planten en bloemisterijartikelen). Daarnaast bemiddelt Plantion rechtstreeks tussen kweker en koper. Veel producten zijn ook via Plantion Digitale Marktplaats verkrijgbaar. Plantion investeert in een CO 2-neutrale marktplaats, onder meer door gebruik van zonnepanelen en windenergie. Over 2019 realiseerde Plantion een omzet van 102,3 miljoen euro.