Het Ministerie legt ons momenteel bij wijze van permanente wetgeving twee varianten voor:
- De statuten van de coöperatie bepalen dat een ALV bijeengeroepen kan worden die uitsluitend elektronisch toegankelijk is. Daarnaast kunnen de statuten ook bepalen dat een lid bevoegd is om digitaal aan de ALV deel te nemen (de hybride vergadering); OF
- De ALV machtigt het bestuur om te bepalen dat de algemene vergadering uitsluitend hybride of digitaal gehouden kan worden.
Het verschil tussen de beide varianten is dus dat bij optie 1 het bestuur bepaalt of een vergadering digitaal of hybride gehouden wordt (mits dit in de statuten beschreven staat), terwijl in optie 2 de ALV aan zet is om het bestuur hiertoe te machtigen.
Uiteraard horen wij graag welke variant uw voorkeur heeft. Ook is het Ministerie geïnteresseerd in positieve en/of negatieve ervaringen met de digitale ALV. Wilt u uw mening en ervaringen mailen naar ncr@cooperatie.nl?
Mocht u liever telefonisch van gedachten willen wisselen, neem dan contact met ons op via 030-284 0490.
Een uitgebreide toelichting op de beide varianten is te vinden in onderstaand discussiepaper.