Lees verder
Aardappelcoöperatie Agrico heeft seizoen 2020/2021 uitgeroepen tot het jaar van haar digitale transformatie. De eerste grote mijlpaal is de nieuwe website www.agrico.nl die deze week live is gegaan.

De afgelopen jaren heeft Agrico naast het kweken van innovatieve rassen hard gebouwd aan het professionaliseren van haar organisatie. Een belangrijk onderdeel hiervan is het strategisch plan Agrico 2030 met als titel “Goede groei”. In dit strategisch plan heeft Agrico een aantal ambitieuze doelen gesteld. Om deze doelen te kunnen realiseren zijn het moderniseren van de ICT en datagedreven werken essentiële voorwaarden.

Vandaar dat de het handelshuis veel energie steekt in een complete vernieuwing van vrijwel al haar informatiesystemen en platformen. Zo wordt er achter de schermen al ruim een jaar intensief gewerkt aan een nieuw informatiemanagementsysteem (ERP) dat zorgt voor de automatisering van Agrico’s kernprocessen. Daarnaast worden de portalen voor onder andere de telers en afnemers vernieuwd in combinatie met gebruikersvriendelijke apps. Zo is alle relevante informatie over onder andere Agrico’s rassen straks altijd eenvoudig beschikbaar voor alle partners wereldwijd. Ook een forse uitbreiding van de social media en nieuwe vormen van digitaal vergaderen en online ontmoetingen staan op de planning van Agrico.

Alternatieve rassenpresentatie
Het laatste mede ingegeven door de impact van het coronavirus waardoor fysieke ontmoetingen en beurzen belemmerd worden. Hierdoor heeft Agrico moeten besluiten om haar jaarlijkse rassenshow niet plaats te laten vinden. Er wordt nagedacht over een digitale invulling van het presenteren van de nieuwe rassen aan alle afnemers.

Nieuwe website live
De eerste grote mijlpaal van Agrico’s digitale transformatie is inmiddels een feit met de livegang van www.agrico.nl. Naast een frisse eigentijdse look biedt Agrico haar partners in binnen- en buitenland met deze website overzichtelijke informatie waarbij de rassen uiteraard een hoofdrol spelen.

Agrico-directeur Jan van Hoogen kondigt aan dat deze digitale transformatie het hele jaar door veel aandacht zal krijgen. “Naast deze nieuwe digitale vormen blijft er uiteraard ook veel aandacht voor persoonlijke contact, wat van ons altijd een toegankelijke coöperatie heeft gemaakt”, voegt Van Hoogen toe. “Dit is voor ons een belangrijke kernwaarde die we vast willen houden”.