Lees verder
Koninklijke FrieslandCampina NV heeft op 17 maart de benoeming aangekondigd van Jan Derck van Karnebeek als nieuwe Chief Executive Officer. Van Karnebeek treedt per 1 juni 2023 in dienst bij FrieslandCampina en vervangt Hein Schumacher, die als CEO toetreedt tot Unilever en FrieslandCampina per 1 mei 2023 verlaat.

Jan Derck van Karnebeek is momenteel CEO van GreenV, de internationaal opererende groep van bedrijven actief in de tuinbouwsector, een portefeuillebedrijf van HAL Investments. Van Karnebeek heeft vrijwel zijn gehele loopbaan bij Heineken NV gewerkt in commerciële, marketing- en algemeen managementfuncties. Zijn professionele loopbaan bij Heineken omvatte banen in Nederland, Hong Kong, Slowakije, Bulgarije, Roemenië, Oostenrijk en culmineerde in de functie van Chief Commercial Officer en lid van het Executive Team op het internationale hoofdkantoor van de brouwer in Amsterdam van 2015 tot 2021.

Sybren Attema, voorzitter van de raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina NV: “We zijn verheugd Jan Derck van Karnebeek te verwelkomen als onze nieuwe CEO. Jan Derck is een zakelijk leider met een uitstekende staat van dienst in het realiseren van groei in meerdere bedrijven, in Nederland en internationaal, zowel in business-to-consumer als in business-to-business omgevingen. Hij is een doorgewinterde consumer goods executive met een sterke focus op waardecreatie voor het bedrijf en zijn eigenaren, altijd met een scherp oog voor de belangen van alle stakeholders. Jan Derck gelooft in ondernemen met een purpose waarbij people, planet en profit centraal staan. Hij staat bekend als een teamspeler die de lat hoog legt voor zichzelf en anderen en tegelijkertijd een omgeving van vertrouwen en verantwoordelijkheid creëert.

Jan Derck van Karnebeek: “Ik ben vereerd om de nieuwe CEO van FrieslandCampina te worden. Wat mij echt aantrekt in FrieslandCampina is dat het een modern bedrijf is in consumptiegoederen – met gedreven medewerkers, voedzame producten en ingrediënten en sterke consumenten- en B2B-merken die in meer dan 100 landen op de markt worden gebracht – in combinatie met het rijke erfgoed en no-nonsense, hands-on eigenaarschap mentaliteit van de coöperatie. De leden-melkveehouders van FrieslandCampina waren ‘purpose-led’ voordat het woord bestond en hebben altijd laten zien dat ze rekening houden met veranderende consumentenbehoeften en maatschappelijke verwachtingen en tegelijkertijd voor hun dieren, land en boerderij zorgen als goede bewaarders voor de volgende generatie. Ik kijk er enorm naar uit om samen met de medewerkers en leden-melkveehouders van FrieslandCampina te werken aan de groei en verdere toekomstbestendigheid van deze mooie onderneming en coöperatie.”