Lees verder
Een cultuur gebaseerd op vertrouwen en samenwerking, in plaats van winstmaximalisatie: het is de bedrijfsfilosofie van Flynth in een notendop. Flynth, ontstaan vanuit een coöperatie, is Nederlands grootste adviseur en accountant voor het MKB en de publieke markt.

Een Flynth-professional is betrokken en wordt omschreven als iemand met een kritische instelling en een rechte rug met focus op kwaliteit. Zoals registeraccountant Mark Spijker. ,,Ik houd me primair bezig met controle, maar heb op basis van kennis en ervaring ook een natuurlijke adviesfunctie. Daarin is Flynth echt onderscheidend.’’

Vooropgesteld: de functie van Mark Spijker – externe accountant bij Flynth Audit BV – bestaat bij de gratie van de wet. Flynth Audit is de controletak van Flynth adviseurs en accountants. Dit onderdeel – met ruim honderd professionals die zich bezighouden met de uitvoering van controleopdrachten – is afgelopen jaren flink gegroeid. Flynth Audit richt zich vooral op middelgrote en grote ondernemingen en op de publieke markt, zoals onderwijs en woningcorporaties.

Toegevoegde waarde

Een bedrijf is verplicht haar jaarrekening te laten contoleren wanneer de onderneming of organisatie twee achtereenvolgende boekjaren aan twee van de drie volgende criteria voldoet: een balanstotaal van minimaal zes miljoen euro, een omzet van 12 miljoen euro en/of minimaal vijftig medewerkers. Spijker: ,,Met die wet in mijn achterzak mag ik bij bepaalde bedrijven komen om jaarcijfers te controleren. Gecontroleerde cijfers zeggen iets over het verleden, dat klopt. Maar gecontroleerde cijfers zijn wel degelijk van toegevoegde waarde voor een bedrijf: in ieder geval in de beeldvorming over betrouwbaarheid en stabiliteit bij leveranciers, afnemers en de bank’’

Geen checklistmentaliteit

Onze controledossiers moeten toetsbaar zijn door toezichthouder AFM, vervolgt Spijker. Maar hij is geen politieagent en wil dat ook absoluut niet zijn. ,,Voor mij is de kern dat mijn werk meer oplevert dan alleen maar de controle-uiting in de vorm van drie A-4tjes bij de jaarrekening. Ik wil die checklistmentaliteit voorkomen, wil graag stilstaan bij de ambities en wensen van een bedrijf. Ik vind het ook echt leuk om bij bedrijven over de vloer te komen. Ik ben van nature nieuwsgierig aangelegd en wil graag weten hoe de wereld achter die cijfers er uit ziet. Ik mag vaak meepraten en meedenken over ambities en doelstellingen van klanten, hoe processen worden ingericht. Waar liggen de kansen? Wat zijn de eventuele zorgen? Ik hoef niet op de stoel van de directie te zitten om mijn visie te dicteren, maar heb wel het voordeel dat ik verschillende casussen in een net iets andere hoedanigheid meerdere keren zie. Op basis van ervaring kan ik een klant nog beter op weg helpen, ook kan ik hem of haar voorzien van actualiteiten in de regelgeving.’’

Slimmer inspelen

Een concreet voorbeeld: wanneer Spijker – of een collega van het controleteam – de jaarrekening van een bedrijf controleert, ziet hij de financieringsovereenkomst met een bank. ,,Ik neem er uiteraard kennis van, maar kan er ook iets van vinden. Hoe zit het met de zekerheden die zijn gesteld? Is het misschien slimmer om te zoeken naar alternatieve of aanvullende financiering? Vanuit onze functie zien we dingen waardoor een bedrijf bijvoorbeeld slimmer kan inspelen op wat een bank eist. Als ik tien bedrijven zie, zie ik tien verschillende financieringsovereenkomsten van vijf verschillende banken. De ondernemer ziet er maar één: die van zichzelf.’’

Coöperatieve achtergrond

Vooral vanwege de coöperatieve achtergrond vindt Spijker het prettig werken bij het zesde accountantskantoor van Nederland. ,,Flynth wijkt af van andere grote kantoren omdat er geen sprake is van het klassieke partner model. Iedereen is in loondienst.’’

Flynth is een holding met daarboven een stichting. Het bestuur ziet toe op de doelstellingen van deze holding. Spijker: ,,Die zijn niet gericht op maximale winst ten behoeve van dividenduitkering. De winst wordt met name ingezet voor ontwikkeling, kennis en kunde van medewerkers. Het gaat om opleidingen en trainingen, maar ook productontwikkeling voor klanten. De setting bij Flynth is ontspannen, het is plezierig werken. Er heerst echter ook een gezonde ambitie en drive, inclusief inspanningsverplichting en resultaatverwachtingen.’’

Woningcorporaties

Tot de klantenkring van Spijker behoren grote en klein MKB-bedrijven, zoals een familiebedrijf in de retail, een groothandel in brommer- en scooteronderdelen, een goede doelen organisatie, mediainstellingen en woningcorporaties. Deze laatste groep is een grote groeidoelstelling van Flynth Audit geworden. Spijker: ,,Op het gebied van woningcorporaties zijn we nog geen grote speler, maar we gaan daar verandering in brengen.’’

Kennis en kunde delen vanuit betrokkenheid, daarin wil Flynth zich onderscheiden van de rest. De professionals zitten vanuit de controlefunctie bij klanten aan tafel, maar ze zitten ook aan tafel om waar te nemen wat er nog meer gebeurt. Spijker vindt het fijn als hij gevraagd wordt naar zijn mening of visie. Of het nu gaat om een overname, een nieuwe financiering of bedrijfsopvolging: Spijker en zijn collega’s delen graag hun kennis.