Lees verder
De afgelopen 10-15 jaar groeit het aantal coöperaties enorm. In het FD een beschouwing over de relatie tussen deze groei en de maatschappelijke veranderingen. Ook NCR-directeur Arjen van Nuland komt aan het woord over de groeiende belangstelling voor coöperaties.
Rob de Lange, FD

Het aantal coöperaties in Nederland groeit harder dan ooit. Mede door corona zien mensen nut en noodzaak van samen een probleem oplossen. Zonder bazen, hebberige aandeelhouders of ingewikkelde governance. Toch gaat het niet altijd goed. ‘Veel ondernemers zijn als de dood voor de mening en invloed van leden.’

De gemiddelde Nederlander is niet boos, maar bezig. Honderdduizenden burgers zoeken elkaar dagelijks op om gezamenlijk een probleem op te lossen. Dat is terug te zien in het aantal burgerinitiatieven en coöperaties, dat razendsnel toeneemt. Mogelijk als correctiemechanisme voor een zich terugtrekkende overheid of om duurzaam verzekerd te zijn van een inkomen.

Het heft zelf in handen nemen loont, weten ze al langer bij Schoongewoon, sinds 2016 een medewerkerscoöperatie van bijna zeventig schoonmakers, actief in verschillende steden. ‘Geen baas die in je nek zit te hijgen en geen last van aandeelhouders’, zo vat coördinator Thijs Spaargaren de bedrijfsfilosofie samen. Bij Schoongewoon zijn de schoonmakers tevens eigenaar.