Lees verder
Consumenten in ons land zijn niet goed op de hoogte van de werkelijke prijs die agrarische ondernemers ontvangen voor hun producten, zo blijkt uit een onderzoek van Royal Agrifirm Group. Circa 13.000 respondenten overschatten de inkomsten van de producenten met bijna 50%. Zo ligt bijvoorbeeld de geschatte marktprijs van hamlappen op €3,28 per kilo terwijl de gemiddelde prijs in werkelijkheid €1,76 bedraagt.

Deze enorme kloof komt volgens Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, vooral door de onwetendheid bij de consumenten. In een interview met Boerenbusiness gaat hij dieper op de materie in.

Uit het onderzoek blijkt dat er een enorme mismatch is tussen de marktprijs en de beleving van consumenten. Wat vertelt dit onderzoek ons precies?
“De uitkomst van het onderzoek is precies waarvoor dit concept is opgezet. De consument krijgt veel te horen over stappen in verduurzaming die gemaakt moeten worden. Dat is goed, maar de communicatie over de randvoorwaarden ontbreekt. Door die onwetendheid is de kloof tussen de burger en de boer niet altijd overbrugbaar. Wij denken dat dit probleem niet aan het begin van de keten moet worden neergelegd. De agrarische ondernemers moeten constant op zoek naar efficiëntie om het financiële plaatje rond te krijgen, maar door alle bijkomende eisen wordt dat steeds moeilijker. De onwetendheid bij consumenten leidt tot frictie. Dit omdat zij niet altijd de randvoorwaarden, zoals hoe dingen in de voedselketen geregeld zijn en het inkomen van de boer, begrijpen. Als hierin beter wordt gecommuniceerd en de consumenten de situatie beter begrijpen dan leidt dat waarschijnlijk tot minder frictie.”

Hadden jullie vooraf zo’n grote kloof verwacht?
“Dat er bij de consumenten veel onwetendheid is, dat was mij wel bekend. Een verschil van 50% had ik echter niet verwacht. Het doel van de campagne is om naar boven te halen dat de consumenten zich vaak niet bewust zijn van de werkelijke situatie. Als de boer werkelijk zulke bedragen voor zijn producten zou ontvangen, dan zou er veel meer investeringsruimte zijn voor verduurzaming.”