Lees verder
De reputatie van Achmea is het afgelopen jaar sterk verbeterd. Dat blijkt uit de vandaag bekend gemaakte ranglijst van het Reputation Institute. Achmea stijgt in die lijst van plaats 27 naar plaats 16 en is daarmee de grootste stijger in de top 30 van grootste bedrijven in Nederland naar omzet.

500_reputatie-ranking-2020-achmea-homeDe reputatie van de onderzochte bedrijven wordt gemeten aan de hand van een aantal aspecten. Achmea laat onder meer een sterke stijging zien wat betreft het hebben van ‘een positieve invloed op de samenleving’ en op indicatoren rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Ook op de gebieden ‘producten en diensten’ en ‘innovatie’ laat Achmea volgens het onderzoek een opmerkelijke stijging zien. Rond innovatie kennen de ondervraagden Achmea een hogere score toe op wat betreft ‘voorop lopen in de markt’ en ‘hoog aanpassingsvermogen’. De onderzoekers wijzen er wel op dat “alhoewel de stijging bij Innovatie indrukwekkend is, er nog veel ruimte voor verbetering is om aan te sluiten bij de top van Nederland”.

Philips voert de ranglijst aan gevolgd door ASML en FrieslandCampina. Rabobank is als 12e geëindigd en zorgverzekeraar CZ blijf ons als enige ‘sectorgenoot’ voor op plaats 13.

Het zogeheten ‘RepTrak’ onderzoek wordt uitgevoerd onder een panel van het Nederlandse publiek en geldt als gezaghebbend in het vakgebied Corporate Communicatie. De hele ranglijst van het Reputation Institute is hier te zien.

Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea:

“Heel mooi dat Achmea zo sterk stijgt op deze toonaangevende ranglijst. Een goede reputatie bouw je niet van de ene op de andere dag. Dat vraagt om een aanhoudende focus op het maken van de juiste keuzes voor ons bedrijf én voor de samenleving. Als coöperatieve verzekeraar doen we dat al sinds jaar en dag en het is prachtig om te zien dat we deze erkenning nu ook krijgen. Deze stijging is een groot compliment voor het werk van jaren van heel veel collega’s bij Achmea. Onze strategische periode ‘De Kracht van Samen’ is er onder meer op gericht om ‘herkend en erkend te worden als een bedrijf dat waarde toevoegt voor klanten en de samenleving’. Dat uit het onderzoek blijkt dat we het op de gebieden van innovatie en maatschappelijke betrokkenheid bovengemiddeld goed doen, maakt deze stijging des te mooier. We zien dit als steun in de rug om onze maatschappelijke koers met kracht door te zetten.”