Lees verder

Binnen organisaties spelen communicatieprofessionals een belangrijke rol. Zeker bij coöperaties waarbij het ledenbelang centraal staat. Maar alleen communiceren is niet voldoende om vertrouwen te winnen. De organisatie moet in eerste instantie betrouwbaar zijn. Dat vergt ethisch handelen. Een communicatieprofessional moet dan ook vooral bijdragen aan de betrouwbaarheid van de organisatie door het oplossen van morele vraagstukken.

Is de organisatie betrouwbaar, dan zal ze vertrouwen ontvangen. Belangstellenden zullen vooral kijken of een organisatie bekwaam en eerlijk is en of je op haar kunt rekenen. Is dat het geval, dan geven de belangstellenden hun vertrouwen. Uiteraard geldt dit ook voor de coöperatie. Echter komt daarbij meer kijken dan bekwaamheid, eerlijk zijn en op elkaar rekenen. Hier gaat het om een diepere laag van vertrouwen, een meer persoonlijke vorm, zoals iemand zijn partner vertrouwt.

In Communicatie en Ethiek vind je de praktische tips hoe je de organisatie kunt analyseren en helpen verbeteren, zodat deze betrouwbaar is en vertrouwen ontvangt. De auteurs vertellen tevens hoe je daarna kunt communiceren om het vertrouwen vast te houden en te vergroten. Alsmede hoe je hierbij ethische principes kunt toepassen.

Auteurs: Nico de Leeuw en Jan Merton

Futuro Uitgevers, ISBN 9789492221919
www.futurouitgevers.nl