Lees verder
“Remmelt Schuuring, eigenaar van een schoonmaakbedrijf vond dat het anders kon in de sector. Hij vond het tijd voor meer menselijkheid, (gelijk)waardigheid en een betere waardering. En dat in een markt die bekend stond en staat als een markt waar men werkdruk en slechte afspraken afwentelt op medewerkers”, start Thijs Spaargaren, coördinator en bestuurslid van Schoongewoon Nederland.

De ambitie van Remmelt leidde in 2012 tot de oprichting van de eerste Schoongewoon medewerkers-coöperatie. Langzaam groeide het idee om meerdere schoonmaakcoöperaties in Nederland op te richten die allemaal werken volgens hetzelfde principe. Inmiddels zijn er coöperaties in Delft, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht en Rotterdam. Om deze coöperaties te ondersteunen ontstond in 2016 ‘Schoongewoon Nederland. Thijs: “Wij bieden ondersteuning bij alle zaken die je centraal kunt regelen. Denk daarbij aan de administratie en ICT. Daardoor blijven de coöperaties slank en goedkoop. Op deze manier geef je mensen ook de ruimte en kunnen ze hun focus richten op klanten, de dienstverlening en elkaar. Ondanks dat Remmelt helaas veel te vroeg is overleden in 2018, zetten wij zijn werk graag voort.”

Gezonde ondernemingen

Werken bij Schoongewoon betekent coöperatief ondernemen. Thijs: “Wij kiezen voor klanten die schoonmaken waarderen. De medewerkers zelf hebben het bij ons voor het zeggen. We streven geen winstmaximalisatie na, maar gezonde ondernemingen. Dat is gezonder voor de mensen en beter voor de klant. De keuzes liggen bij de medewerkers. Zij dragen samen de verantwoordelijkheid voor de organisatie, de gedane acties en de dingen die nog moeten gebeuren. Ze besluiten ook zelf over de resultaten en de verdeling. Het bestuur helpt hen bij het maken van deze keuzes, die met name zijn gericht op het terugdringen van overhead en het teveel aan spelregels. Het fijn en op een transparante manier samenwerken zorgen voor een laag ziekteverzuim, een groter verantwoordelijkheidsgevoel en meer continuïteit en stabiliteit. Het komt ook de kwaliteit ten goede. Dat betekent in meerdere opzichten winst voor klanten én medewerkers. Ik verdien wellicht minder als directeur of manager bij een ander schoonmaakbedrijf, maar ik voel me veel prettiger. Ik ervaar veel minder stress en geniet elke dag van mooie momenten.”

Als familie

Dat geldt ook voor Gerard Nijboer. Hij is lid van de Schoongewoon-coöperatie in Den Bosch en is huismeester in winkelcentrum de Rompert Passage. “Zeven jaar geleden kwam ik thuis te zitten. Via het UWV deed ik mee aan een sessie en werd ik gekoppeld aan Remmelt. We hadden een leuk gesprek. Binnen een week belde hij me of ik twee dagen per week aan de slag wilde in de Rompert. Het werk, de sfeer en de aanpak beviel me erg goed. Uiteindelijk ging mijn voorganger met pensioen en kon ik fulltime aan de slag. De mensen binnen de coöperatie voelen als familie. Dat is bijzonder. Ik voel me ook vrij om mijn werk goed te doen en mijn eigen dag in te delen. We dragen zelf verantwoordelijkheid voor ons werk. Als je een foutje maakt, los je dat zelf op. Dat gaat prima. Ik ben ook niet bang om iets fout te doen. Ik zie het als een leermoment, waar je alleen maar beter van wordt. Dat geeft me zelfvertrouwen. Als er iemand ziek is, lossen we het samen op. We kiezen ook zelf ons materiaal waarmee we graag werken. Over grote uitgaven, zoals een borstelmachine, beslissen we samen. Ik ken ongelofelijk veel mensen die hier komen winkelen en het contact met de winkeliers is goed. Zeker nu de coronamaatregelen weer voorbij zijn en de winkels weer open zijn, realiseer ik me hoe ik de mensen gemist heb. Ik prijs me gelukkig dat ik hier elke dag mijn werk kan doen op de manier zoals ik denk dat het goed is.”