Lees verder
“We zijn 130 jaar jong”, start Hans Stapel, Manager Coöperatiezaken van Coop. “Opgericht door arbeiders die onder armoedige omstandigheden leefden in tijden van industrialisatie en kapitalisme. Ze gingen zelf voorzien in betaalbare en betrouwbare dagelijkse levensbehoeften, op een lokale en kleinschalige manier. Notabelen als artsen, dominees en onderwijzers hielpen de arbeiders daarbij.”

Hans vervolgt: “Die maatschappelijke betrokkenheid zit nog steeds in ons dna en komt van pas in deze tijd. Bedrijven passen namelijk steeds meer schaalvergroting toe en vervreemden daardoor van de belangen van gewone mensen. Dat maakt de bestaansreden van onze coöperatie nog steeds relevant. Natuurlijk moet onze bedrijfsvoering ook op orde zijn en blijven, dat is belangrijk voor de continuïteit van de organisatie. Bij ons staan de mensen in het hart van de organisatie. Wij zijn er voor onze leden; klanten en supermarktondernemers. Zij zijn eigenaar van onze coöperatie. Wij willen ook iets doorgeven aan nieuwe generaties. Daardoor maken we samen keuzes die op de lange termijn ook duurzaam zijn.”

Leden bepalen thema’s

Hans legt uit wat dit in de praktijk betekent. “Bij ons denken gewone mensen mee in de ledenraad, tijdens themagesprekken of digitale klantenpanels. In de ledenraad praten ze zelfs één op één met de directie. De leden zijn onze voelsprieten en bepalen welke thema’s belangrijk zijn. Ze zijn daarmee ons geweten én leidraad bij de keuzes die we maken. Zo willen onze leden verspilling tegengaan en lokale betrokkenheid tonen. Dat laatste doen we onder meer met lokale statiegeldacties, waarbij klanten statiegeld kunnen doneren aan plaatselijke verenigingen. Coop verdubbelt deze donaties. Ook delen we in onze 315 winkels elke week 2 bossen bloemen uit aan mensen uit de buurt die het verdienen. Dat zijn jaarlijks toch zo’n 8000 bossen. Mensen waarderen dit enorm.”

Duurzaamheid en bewegen

Acties van Coop staan vaak in het teken van de thema’s die leden belangrijk vinden. “Zo konden klanten bij ons bewaardoosjes sparen. Deze waren gemaakt van gerecycled plastic en bedoeld om voedsel langer te kunnen bewaren. Dit sluit perfect aan bij de ledenwens om verspilling van voedsel en plastic tegen te gaan.” Daarnaast vinden de leden van Coop het belangrijk om een gezonde levensstijl te bevorderen. “Vanuit dat perspectief sponsoren we elke twee jaar basisscholen met spelmaterialen. Ook onze actie in het kader van het EK Voetbal is daarop gericht. Straatvoetballer Soufiane Touzani speelt daarin een hoofdrol. Kinderen kunnen sparen voor een voetbal van 2 euro, waarmee ze lekker in hun eigen buurt een balletje kunnen trappen. Ook een actie die gevoed is uit de maatschappelijke betrokkenheid van onze leden.”

Coöperatie werkt

In een coöperatie ben je betrouwbaar, transparant en moet dus alles kloppen? “Ja, inderdaad”, stelt Hans. “En het werkt. Mensen spreken uit dat ze zich thuis voelen bij ons. We ondernemen vanuit een kleine marktpositie, groeien enorm en kunnen daardoor steeds meer doen. Dat laat zien dat de coöperatie een duurzaam model is én gewone mensen kansen biedt. Precies zoals onze oprichters het 130 jaar geleden voor ogen hadden.”