Log in Item aanvragen
Drie verschillende perspectieven vanuit en op COOP dat zich, net zoals NCR, dit jaar op de jongere generatie focust. Wat zijn – to the point – de antwoorden op drie vragen van Hendrik Rosier (lid-ondernemer), Yvonne van Asselt (medewerker) en Bartjan Happel (lid-consument) van Coop Supermarkten?
Carmen Heukers

Coop is een coöperatieve supermarktorganisatie, die als doel heeft om haar leden optimaal te bedienen. De organisatie kent zowel leden-consumenten als ledenondernemers. 260 supermarkten vallen onder de coöperatie, waarvan 117 filialen en 143 winkels aangestuurd door zelfstandige ondernemers. De winkels opereren onder de naam Coop, CoopCompact en Coop Vandaag. De winkels worden ondersteund door een servicekantoor en twee distributiecentra. Ook heeft Coop een eigen centrale slagerij: ProMessa.

Coop

Jaar oprichting

1891

Aantal leden

800.000

Aantal medewerkers

5.823 FTE

Omzet

€ 1,1 miljard

Bestuursmodel

Zandlopermodel

Ledenraad

Ja, 40 consumenten en 11 ondernemer

Hendrik Rosier – lid-ondernemer bij Coop

Een goede overlegstructuur is van belang

Wat zijn de interessantste ontwikkelingen van dit moment binnen de coöperatie?

De interessantste ontwikkeling binnen onze coöperatie vind ik op dit moment de wijze waarop de inspraak en zeggenschap van de ondernemers binnen de coöperatie is geregeld. Als ondernemers zijn wij sinds 2014 vertegenwoordigd in een detaillistenvereniging. Het doel van deze vereniging is om de belangen van de leden-ondernemers te behartigen, maar zeker ook om samen