Lees verder
De coöperatie is als bedrijfsvorm het ultieme samenwerkingsmodel, dat in de huidige tijdgeest weer actueel en relevant is. Toch is het model niet automatisch succesvol. Coöperaties kunnen niet zonder authentieke en doortastende leiders, die vasthouden aan het coöperatieve kompas, betogen Marc-Jan Reumers en Jurgen van Weegen van A.T. Kearney.
Management Scope - Auteur: Marc-Jan Reumers & Jurgen van Weegen

Coöperaties leggen in hun reclames soms prachtig uit wat het zo aantrekkelijk maakt om bij hun organisatie te horen. ‘Daar plukt ú de vruchten van’ (Univé), of ‘Samen maak je het verschil’ (supermarktketen Coop): ze maken in één zin duidelijk dat het bij deze bedrijven niet in de eerste plaats draait om winstmaximalisatie. Nee: bij hen draait het om het belang van de klanten en leden. Deze boodschap lijkt uitstekend bij de huidige tijdgeest te passen. Ook beursgenoteerde bedrijven benadrukken steeds frequenter hun oprechte aandacht voor klanten, duurzaamheid en de lange termijn. Overal schieten kleinschalige zorg-, buurt-, en energiecoöperaties uit de grond. Logische vraag is dan ook: is de coöperatie als bedrijfsmodel bij uitstek geschikt voor onze huidige economie? En wat is de veranderkracht van bestaande coöperaties?

Klik hier om het complete artikel te lezen.


Gepubliceerd in Management Scope 01 2020